بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
منبع انبساط بسته

کارکرد منبع انبساط

برای خرید منبع انبساط بسته تماس بگیرید

05138450864    09151678840

منبع انبساط  را به منظور تثبیت فشار سیستم و فراهم آوردن امكان انبساط حجمی آب در اثر افزایش دما در سیستم های بسته ،‌ بکار می برند. منبع انبساط ممكن است به صورت باز یا بسته باشد  منبع انبساط یکی از مهمترین وسایل موتور خانه است که وظیفه ی تأمین آب دیگ و جای دادن  آب  اضافی  را  در خود دارد

اتصالات لوله ای منبع انبساط

  1.  رفت آب سرد شهر
  2.  رفت آب به دیگ
  3. برگشت آب از دیگ
  4.  تخلیه
  5.  سرریز

آب شهر وارد منبع شده و مقدار آن توسط  شیر فلوتر تنظیم می شود و هنگامی که منبع سرریز کند  نشانه شکستن شیر فلوتر است ودر این هنگام آب توسط لوله سرریز که بالاتر از ورود آب است خالی می شود در سمت دیگر منبع  رفت آب  سرد از منبع به سوی دیگ است و  لوله دیگر برای برگشت آب اضافی سیستم به داخل  منبع انبساط است و لوله ی دیگر که معمولاً در زیر منبع قرار دارد برای تخلیه شدن آب داخل منبع  است که  شیر باید  همیشه  بسته  باشد.

لوله تخلیه منبع

لوله  تخلیه باید  با لوله سرریز یکی  شود در سر لوله های  رفت وبرگشت  آب به دیگ هیچ گونه شیری بر سر راه آن قرار نمی گیرد می تواند مستقیماً به لوله های پشت دیگ وصل  شود  منبع  انبساط باید  در  بلندترین  نقطه  ساختمان قرار گیرد  و  باید   cm 220 ازآخرین رادیاتور ساختمان بالاتر باشد و برای پر شدن سریعتر منبع انشعابی از لوله ی رفت آب شهر در  نزدیکی منبع می گیرند و به بالای منبع می رسانند.

منبع انبساط بسته

منبع انبساط بسته در سیستم های گرمایش با دمای آب زیاد (بیش از دمای جوشش آب در فشار جو) و نیز در مواردی كه به علت محدودیت ارتفاع موتورخانه یا هر دلیل دیگری نتوانیم از منبع انبساط باز استفاده نماییم ، به كار می رود . این منبع كه در هر جای ساختمان می تواند قرار گیرد با هوای ازاد ارتباط ندارد و فشار سیستم توسط بالشتك هوا ، بخار و یا یك گاز بی اثر مانند ازت كه نیمی از حجم منبع را اشغال می كند تأمین می گردد . حداكثر فشار به مقتضیات طرح بستگی دارد و جهت كنترل آن از شیر اطمینان استفاده می گردد .

منبع انبساط باز

منبع انبساط باز به زبان ساده يك مخزن باز است كه در سيستم هيدرونيك باز استفاده شده و امكان انبساط و انقباض آب را فراهم مي كند . وقتي دماي آب افزايش مي يابد ، حجم آب سيستم زياد شده و سطح آب در منبع انبساط بالا مي رود و بالعكس .
این منبع با هوای آزاد در ارتباط است در خط مكش پمپ و برفراز بالاترین مبدل حرارتی ساختمان (حداقل 7 فوت بالاتر) نصب می شود .

نحوه ی کار منبع انبساط باز

اتصال منبع انبساط به خط مكش پمپ سبب می گردد كه سمت مكش تحت فشار اتمسفر قرار داشته هوا نتواند به داخل سیستم نفوذ كند . فشار استاتیكی ناشی از ارتفاع آب در منبع انبساط كه روی پمپ اعمال می شود باید بزرگتر از افت فشار آن در لوله ، از محل اتصال به لوله انبساط تا سمت مكش پمپ باشد .

هر چند كه از لحاظ تئوری می توان منبع انبساط را تنها با یك لوله با سیستم مرتبط نمود ولی بهتر است به منظور شركت دادن آب منبع انبساط در سیر كولاسیون ، دو لوله یكی برای رفت  دیگری جهت برگشت آب از منبع انبساط در نظر گرفته شود . منبع انبساط باز برای سیستم های حرارت مركزی با فشار كم و دمای حداكثر F 180 مناسب است .

انواع منبع انبساط باز :

در حال حاضر سه نوع منبع انبساط در بازار ايران يافت مي شود كه عبا رتند از:
1- منبع انبساط آلومينيومي ( بصورت استوانه اي ).
2- منبع انبساط آهني ( گالوانيزه ) به شكل مكعب مستطيل قابل ساخت به سفارش مشتري.
3- منبع انبساط فايبرگلاس به شكل استوانه اي

منبع انبساط آلومينيومی

منبع انبساط آهنی

در حقيقيت اين نوع منابع انبساط را مي توان نسل اول منابع انبساط ناميد زيرا قبل ازانواع آلومينيومي و فايبر گلاس مورد استفاده قرار مي گرفتند (حتي در ظرفيتهاي زير 200 ليتر). منابع انبساط آهني مي توانند به سفارش مشتري ساخته مي شوند.

منبع انبساط فايبرگلاس

منبع انبساط هاي فايبرگلاس داراي اندازه ها و انواع مختلف مي باشند وهمانطور كه از نامشان پيداست از الياف شيشه ( فيبر گلاس ) ساخته شده اند . مزيت اين منابع اين است كه دچار زنگ زدگي نمي شوند ،استوانه اي شكل هستند ، داراي چهار سوراخ و ضخامت 2 تا 3 ميليمتر مي باشند . اين نوع منابع در اندازه هاي -200-175 -150-120- 100 –75 ليتري در بازار وجود دارند .

انتقال حرارت منایع انبساط

انتقال حرارت از منابع انبساط باز به سه قسمت تقسيم مي شود.

  1.  انتقال حرارت از جدار جانبي منبع انبساط كه از داخل با آب پر شده است .
  2. انتقال حرارت از سطح آب كه از طريق در ب وآن قسمتي از جدار جانبي كه خالي از آب است با محيط مبادله مي شود (شارش يابد).
  3.  انتقال حرارت از كف منبع انبساط .
    با توجه به اينكه منابع انبساط در روي پشت بام ودر معرض جريان باد قرار دارد. لذا مكانيزم انتقال حرارت از پوسته به صورت وادشته (اجباري) مي باشد .

اشکالات موجود در منابع انبساط باز

  • عدم استفاده از عايق
  • خوردگي و زنگ زدگي
  • عدم استفاده از لوله سر ريز
  • درب نامناسب
  • خوردگي توپي برنجي

مشکلات منابع انبساط باز

از آنجایی که این نوع منبع ها به اتمفسر راه دارند،این امکان وجود دارد که در اثر تبخیر و یا سرریز ، قسمتی از آب موجود در سیستم هدر برود. برای جبران این مقدار آب از دست رفته،باید آب جدید وارد سیستم شود که به همراه خود اکسیژن محلول و مواد معدنی وارد سیستم کرده و خوردگی و ایجاد رسوب در سیستم را شتاب می بخشد. یکی دیگر از مشکلات منبع انبساط باز این است که فشار اتمفسری در بالای سیستم، حداکثر دمای قابل دست یابی را محدود می کند.

آب در فشار استاندارد اتمفسر در دمای حدود C ˚100 می جوشد. جوشش آب در یک سیستم رادیاتوری پدیده ی قابل قبولی نیست،زیرا باعث ایجاد پدیده ضربه قوچ می شود. بنابراین استفاده از منبع انبساط در سیتم های رادیاتوری موجب محدودیت دمای آب در این سیستم می شود.در مورد منبع های انبساط باز مهمترین نکته عایق کاری آن است .

معایب منبع انبساط باز

منبع انبساط باز با وجود سادگی روش طراحی و ساخت، دارای معایبی است که از آن چه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال حرارت زیاد با هوای سرد محیط
  • حجم لوله‌کشی نسبتا بالا (بیش از ارتفاع ساختمان) جهت کارگذاری منبع
  • عدم جوابگویی برای فشار های بیش از 3 bar در ساختمان های کوتاه
  • بروز خوردگی در حضور اکسیژن هوا و آب

برای رفع معایب فوق، از منبع انبساط بسته استفاده می‌کنند. درباره مشکلات منبع انبساط بیشتر بدانید.

راه حل ها

  • استفاده از جايگزين منابع انبساط
  • استفاده از نوار درزگير وقفل مهماتي
  • طراحي سرريز مناسب
  • عايق كاري كليه سطوح منبعمزایای استفاده از منبع های عایق دار ذخیره آب

مختصات بهينه

حداقل ضخامت منابع انبساط باز و آلومينيومي و فايبر گلاس 4 ميليمتر حداقل ضخامت درب منابع انبساط باز آلومينيومي و فايبر گلاس 3 ميليمترعايق كاري با ضخامت 2 سانتيمتر پوشش عايق با ورق آلومينيوم و رنگ تزريق فوم مابين جدار و پوشش 5/2 سانتيمتر استفاده از نوار درزگير براي درب منابع انبساط آلومينيومي استفاده از شير يكطرفه براي سر ريز استفاده از آبنما تقريباٌ روبروي لوله هاي رفت و برگشت استفاده از توپي پلاستيكي به جاي توپي استيل و برنجي .

منبع دو جداره

منبع دو جداره وسیله ای است برای انتقال گرمای آب داغ دیگ به آب سرد شهر که همیشه محل نصب آن در موتور خانه است

آب سرد شهر با دمایی c 12-8 از قسمت پائین سمت چپ منبع وارد می شود و از قسمت بالای  سمت  راست خارج  می شود و آب داغ  با  دمایc  85 وارد می شود و از قسمت سمت راست خارج می شود

کارکرد منبع دوجداره:

آب سرد بعد از ورود به منبع زیری با آب داغی که وارد منبع رویی شده یک ورق که بین  آنها است تبادل گرمایی انجام می شود  و  به  سمت مصرفی می رود و آب از منبع رویی دوباره به دیگ بر می گردد و برای 3 لوله کردن سیستم باید یک پمپ در یک مسیر بای پاس نصب کرد در مواقعی که تعداد مصرف کننده کم است پمپ خاموش است و وقتی که تعداد مصرف کننده زیاد است پمپ روشن است .

شیرهای تخلیه منبع دوجداره

دو عدد شیر برای تخلیه در زیر منبع رویی و منبع زیرین وصل شده است و قسمت بالی منبع که  حرارت  بیشتری نسبت به پائین دارد را رنگ قرمز و قسمت پائین را را رنگ آبی می زنند. برای آب در مدار و گرم کردن  بهتر  آب  لوله ها  در منبع  انبساط به  صورت  ضربدری هستند.

تمام قطعات منبع که در تماس با آب هستند در برابر خوردگي دارای پوشش مقاومي هستند.

منبع انبساط بسته

این منبع در سیستم های گرمایش با دمای آب زیاد (بیش از دمای جوشش آب در فشار جو) و نیز در مواردی كه به علت محدودیت ارتفاع موتورخانه یا هر دلیل دیگری نتوانیم از منبع انبساط باز استفاده نماییم ، به كار می رود .

این منبع كه در هر جای ساختمان می تواند قرار گیرد با هوای ازاد ارتباط ندارد و فشار سیستم توسط بالشتك هوا ، بخار و یا یك گاز بی اثر مانند ازت كه نیمی از حجم منبع را اشغال می كند تأمین می گردد . حداكثر فشار به مقتضیات طرح بستگی دارد و جهت كنترل آن از شیر اطمینان استفاده می گردد .

حداقل فشار در منبع انبساطباید به اندازه ای باشد كه موقع سرد بودن سیستم بالاترین رادیاتور از آب پر باشد . ضمناً لازم است در تمام نقاط مرتفع سیستم شیرهای هواگیری نصب شوند . منبع انبساط بسته نیز بهتر است در خط مكش پمپ نصب شود تا سمت مكش تحت فشار تقریباً ثابتی عمل نماید واز این نظر قرار گرفتن منبع در خط دهش پمپ نتیجه رضایت بخشی به دست نمی دهد .

مزاياي منبع انبساط بسته:

  • لازم نیست آن را در نقطه بالایی سیستم قرار داد.
    اين منبع انبساطنه آب از دست می دهد و نه از هوای اطراف اکسیژن می گیرد، در نتیجه امکان خوردگی و تشکیل رسوب کمتر می شود
  • از آنجایی که منبع انبساطدر فشار سیستم کار می کند، می تواندمای آب سیستم را بالا برد و افت دمای طراحی کمتری در نظر گرفت و به این ترتیب نرخ جریان طراحی و به دنبال آن هزینه های بهره برداری را کاهش داد.
  • همچنین در صورت استفاده از این نوع منابع می توان فشار غیر عملیاتی سیستم را تا هر مقدار مورد نظر تنظیم کنیم.این مساله یک ابزار بسیار ارزشمند برای ایجاد ارتفاع مکش مثبت خالص قابل دسترسی (NPSHA) مناسب می باشد تا به وسیله ی آن جلوی پدیده کایتاسیون گرفته شود.

منبع انبساط باز

منبع انبساط باز به زبان ساده يك مخزن باز است كه در سيستم هيدرونيك باز استفاده شده و امكان انبساط و انقباض آب را فراهم مي كند . وقتي دماي آب افزايش مي يابد ، حجم آب سيستم زياد شده و سطح آب در منبع انبساط بالا مي رود و بالعكس .

نحوه ی انتقال حرارت در منابع انبساط باز

انتقال حرارت از منابع انبساط باز به سه قسمت تقسيم مي شود.

1-    انتقال حرارت از جدار جانبي منبع انبساط كه از داخل با آب پر شده است .

2-    انتقال حرارت از سطح آب كه از طريق درب و آن قسمتي از جدار جانبي كه خالي از آب است با محيط مبادله مي شود (شارش يابد).

3-    انتقال حرارت از كف منبع انبساط .
با توجه به اينكه منابع انبساط در روي پشت بام ودر معرض جريان باد قرار دارد. لذا مكانيزم انتقال حرارت از پوسته به صورت اجباری مي باشد .

توضیحات معایب

از آنجایی که این نوع منبع ها به اتمسفر راه دارند،این امکان وجود دارد که در اثر تبخیر و یا سرریز ، قسمتی از آب موجود در سیستم هدر برود. برای جبران این مقدار آب از دست رفته،باید آب جدید وارد سیستم شود که به همراه خود اکسیژن محلول و مواد معدنی وارد سیستم کرده و خوردگی و ایجاد رسوب در سیستم را شتاب می بخشد. یکی دیگر از مشکلات منبع انبساط باز این است که فشار اتمفسری در بالای سیستم، حداکثر دمای قابل دست یابی را محدود می کند. آب در فشار استاندارد اتمفسر در دمای حدود C ˚100 می جوشد. جوشش آب در یک سیستم رادیاتوری پدیده ی قابل قبولی نیست،زیرا باعث ایجاد پدیده ضربه قوچ می شود.

نتیجه بندی

بنابراین استفاده از منبع انبساط در سیتم های رادیاتوری موجب محدودیت دمای آب در این سیستم می شود.در مورد منبع های انبساط باز مهمترین نکته عایق کاری آن است .

راه حل ها

  • استفاده از جايگزين منابع انبساط
  • استفاده از نوار درزگير وقفل مهماتي
  • طراحي سرريز مناسب
  • عايق كاري كليه سطوح منبع مزایای استفاده از منبع های عایق دار ذخیره آب

تمام قطعات منبع که در تماس با آب هستند در برابر خوردگي دارای پوشش مقاومي هستند.