بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
کارکرد دیگ روغن داغ

سیستم روغن داغ

هیتر یا دیگ روغن داغ باید به نحوی ساخته شود که سه پاس کامل حرارتی برای انتقال حرارت در طول مسیر شعله طی شود لذا بدین منظور در طراحی استاندارد دو کوئل حلقوی برای این دستگاه در نظر گرفته می شود.

این کوئل های حلقوی در دیگ روغنداغ به نحوی طراحی می گردند که پاس اول حرارتی و انتقال ماکزیمم حرارت در داخل کوئل کوچکتر واقع گردد و پس از ورود شعله به پاس دوم بین کوئل ها ، به نحو کنترل شده حرارت به  طرف پاس سوم نیز ادامه یابد.

ساختمان سیستم روغن داغ

1-دیگ روغن اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده بویلر روغن داغ است که خود از سه جزء تشکیل شده است : پوسته و بدنه ، کوئل گرمایشی، درب

عموماً دیگ های روغن داغ را برای مصارفی که نیاز به دما ی بالای 200 سانتی گراد درجه را دارند توصیه می گردد. بخار به عنوان یکی از ناقلین حرارت در سیستم ها ی گرمایشی از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

سیستم روغن داغ چه مواقعی پیشنهاد می شود؟

در فرآیند های صنعتی جهت انتقال حرارت به سیالی با دمای بالا نیاز است که دستیابی به این میزان از فشار به واسطه استفاده از بخار با توجه به مشکلات جانبی و محدودیت های موجود در زمینه های مختلف چندان کار آسان و در دسترسی نمیباشد و باعث بالا رفتن هزینه های عملیاتی برای فرایند خواهد شد.

برای  ارتقا و بهینه سازی سیستم گرمایشی و همین طور بهینه کردن هزینه های عملیاتی، بویلر های روغن داغ جهت تامین حرارت تا دمای 600درجه کلوین در فشار پایین به طور  گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. دیگ روغن داغ ، از نظر کاکرد سیستم بسیار شبیه بویلر و دیگ بخار و بویلر و دیگ آب گرم میباشد، كه سطح مورد نیاز برای انتقال حرارت بین مواد كه یكی از آنها گازهای داغ حاصل از احتراق سوخت در مشعل می باشد را ایجاد می نماید .

تعریف

دستگاهی است که با ایجاد امکان انتقال حرارت ، در سیستم های گرمایش بسیار مورد توجه می باشد. یک بویلر روغن داغ به سبب ساختار مکانیکی در دو طرح افقی و عمودی طراحی و تولید می گردد.
ساختمان اصلی یک بویلر روغنداغ از دو لایه کوئل ایجاد شده است، این کوئل ها در عمل از نورد لوله های آتشخوار و جوشکاری شده تولید می گردند.

این بویلر ها برای کارکرد صحیح نیاز به استفاده از تجهیزات مختلفی می باشند .

کاربرد بویلر و ديگ روغن داغ در صنايع شيميايي

در كارخانجات و صنايع توليد مواد شيميايي  مانند : تولید مواد چسب ورزين ، تولید ترکیبات و حلا لها ، تولید مواد نفتی ، تولید روغن های تصفیه و موارد بیشمار دیگر مورد نظر مهندسین طراح می باشد.

دیگ و بویلر روغنداغ با انتقال حرارت بالا به پشت رآکتورهای مواد شیمیایی و یا در داخل آنها سبب انجام فرآیند ها در دمای ثابت می گردد.

ديگ روغن داغ با كليه تجهيزات جهت جايگزيني سيستمهاي گرمايشي الكتريكي ، مناسب وبا صرفه وبا راندمان حرارتي  بالا ودارای سيستم ايمني كنترل اتوماتيك می باشد.
کارکرد دیگ روغن داغ

مزیت دیگ روغن داغ

از مهمترین مزیت ها نسبت به سیستم های گرمایشی مشابه مانند بخار می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سیستم روغن داغ در فشار اتمسفریک کار می کند.
  • دیگ روغن داغ نیاز به تجهیزات بهینه سازی سیال ناقل گرما ندارد.
  • ایجاد رسوبات خوردگی در سیستم روغن داغ بسیار پایین است.

تجهیزات که برای عملکرد صحیح یک سیستم گرمایش روغن داغ الزامی هستند عبارتند از :

  • دیگ روغن داغ
  • خط لوله انبساط
  • منبع انبساط
  • پمپ سیرکولاتور
  • شیر کنترل فشار
  • مخزن ذخیره روغن
  • پمپ تغذیه
  • جدا کننده گاز
  • قسمت کنترل