بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
منبع-دوجداره

درباره منبع دو جداره

منبع دو جداره دارای دو منبع استوانه ای شکل است که استوانه بزرگتر استوانه کوچکتر را پوشش می دهد به این ترتیب که آب سرد وارد منبع داخلی شده و آب گرم از دیگ وارد جداره دو منبع می شود و در اطراف دیواره منبع آب گرم گردش می کند و باعث گرم شدن آب داخل  منبع می شود و در واقع آب گرم وارد شده به جداره منبع ،به آب سرد،حرارت خود را منتقل می کند. تا سبب گرم شدن آب سرد منبع دو جداره بشود.

جنس منبع دوجداره

منبع دوجداره و منبع کویلی از مهمترین تجهیزات تامین آبگرم مصرفی و بهداشتی در انواع ساختمان ها به حساب می آیند. در ساخت منابع آبگرم کویلی، دوجداره،منبع انبساط و ذخیره آب سرد مصرفی، معمولا از ورق فولادی دارای پوشش آبکاری گالوانیزه (ورق گالوانیزه) و بعضا در صنایع غذایی و دارویی از ورق استیل استفاده می گردد.

منبع دو جداره همانطور که از نام آن مشخص است از دو جداره (از جنس ورق گالوانیزه فولادی) تشکیل شده است که در جداره داخلی آن آب بهداشتی شهری (توسط لوله ورودی آب) و جداره بیرونی آن آب گرم دیگ حرارت مرکزی جریان می یابد و با انتقال حرارت از آب دیگ به آب بهداشتی شهری در جداره دوم منبع دو جداره، آب گرم و بهداشتی برای مصرف ساکنین ساختمان تامین می شود.

نصب منبع دوجداره در موتورخانه

منبع دوجداره در داخل موتورخانه و بالاتر از دیگ روی پایه ای که معمولا از لوله ساخته می شود نصب می شود.
این پایه باید طوری ساخته شود که یا به خودی خود یا با اتصال و تکیه دادن به دیواره های اطراف بتوانند ثابت و محکم شود و از افتادن آن جلوگیری شود.

تجهیزات و لوزام منبع دوجداره

1) هر منبع دوجداره دارای یک مجرای ورود آب سرد در قسمت پایین است  که از آب شهر ورودی به موتورخانه انشعاب می گیرد.برای این انشعاب یک عدد شیر یکطرفه و یک  دو جداره عدد شیر فلکه لازم است .
شیر یکطرفه منبع
شیر یکطرفه از برگشت آب گرم منبع به مدار لوله کشی جلوگیری می کند و شیر فلکه برای قطع آب ورودی در مواقع ضروری است.
۲) مجرای برگشت آب گرم جداره منبع به دیگ که در قسمت پایین منبع قرار دارد.
۳) مجرای تخلیه:
در قسمت پایین منبع دوجداره آب گرم یک عدد شیر سماوری نصب می شود.
۴) مجرای ورود آبگرم
ورودی آبگرم به جدار منبع آب گرم که در قسمت بالای منبع قرار دارد و آب گرم ورودی از این مجرا پس  از گردش در اطراف منبع دوجداره و انجام انتقال حرارتی از طریق مجرای برگشت آب گرم که در پایین منبع است به دیگ بر میگردد.
۵) شیر اطمینان
روی منبع دو جداره در قسمت بالا نصب می شود تا در مواقعی که درجه حرارت منبع بیش از حد مجاز بالا می رود بطور خودکار باز شود و از انفجار منبع جلوگیری کند.
۶) مجرای خروج آب گرم رفت مصرفی که در بالای منبع قرار دارد و آب گرم مصرفی را به داخل ساختمان هدایت می کند.
۷) شیر هواگیری دستی یا خودکار که روی مجرای ورود آب گرم از دیگ به جداره منبع نصب می شود و عمل هواگیری را انجام می دهد.

منبع دوجداره آب گرم

منبع دوجداره آب گرم ساختمان به این علت نام گذاری شده است که ، این مخزن، متشکل از دوجداره ورق گالوانیزه فولادی است که در استوانه داخلی آن، آب شهری و در حدفاصل بین استوانه داخلی و خارجی، آب گرم دیگ حرارت مرکزی جریان می یابد.
منابع دوجداره یکی از انواع مبدل های حرارتی غیرمستقیم می باشند که در آن یک سیال که به عنوان واسط انتقال حرارت است(آب در سیستم گرمایشی ساختمان) در معرض تماس مستقیم با سطح گرمایشی(که در سیستم حرارت مرکزی، دیگ است)، انرژی گرمایی را جذب کرده و آن را به آب گرم مصرفی ساختمان انتقال می دهد.

معایب منبع دوجداره

می توان گفت که مشکل و ایراد اصلی استفاده از این نوع منابع آب گرم ، این است که در صورت بروز یک سوراخ یا نشتی کوچک در بین دو جداره داخلی و خارجی، معمولاَ امکان تعمیر آن وجود نداشته و تعمیر اصولی آن، سخت و دشوار است.

در صورت سوراخ شدن جدار داخلی منبع، آب به سیستم گرمایشی ساختمان، نفوذ کرده و در نتیجه آب از منبع انبساط باز در پشت بام ساختمان سر ریز می شود.

بازدهی حرارتی منبع دوجداره

بازدهی حرارتی این نوع از منابع دوجداره در حدود ۹۵ درصد است و کارکرد و بازدهی بالایی دارند .

نکات مهم و لازم هنگام خرید

منبع دو جداره جهت تامین آب گرم مصرفی ساختمان با استفاده از آب گرم دیگ موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرد.

بطور کلی منبع آب گرم دو جداره بصورت افقی ساخته می شود و در موتورخانه ساختمان های کم واحد (تا 10 واحد) نصب و مورد استفاده قرارمی گیرند. منابع دو جداره علاوه بر قیمت ارزان تر نسبت به منابع کویلی، نیازی به اختصاص پمپ سیرکولاتور مجزا برای گردش آب گرم دیگ در جداره گرم کننده آب منبع دو جداره ندارند.

  • توجه به ضخامت ورق و گارانتی ارائه شده توسط شرکت سازنده
  • توجه به محدودیت های ابعادی ورودی درب موتورخانه و امکان سنجی حمل ایمن و اسقترار آن در مکانی مناسب
  • توجه به استفاده از عدسی با ضخامت ورق بیشتر.
  • توجه به پارامترهایی چون ظرفیت و ابعاد منبع دوجداره
  • توجه به حداقل ارتفاع لازم بین بالای منبع تا سقف موتورخانه که در حدود ۳۰ سانتی متر می باشد.

پوسیدگی و خوردگی

آسیب پذیرترین نقاط منبع دوجداره از نظر پوسیدگی و خوردگی، ناحیه عدسی مخزن است که به کشیدگی و ترک های بسیار ریز در ساخت عدسی ها برمی گردد که موجب متحمل شدن تنش های زیادی در این ناحیه می شود. و استفاده از عدسی با ضخامت ورق بیشتر، می تواند عمر منبع را تا ۵ سال بیشتر افزایش دهد.

نکات اجرایی در مورد منابع

  • نصب شير اطمينان (دما و فشار) برای کليه منابع دوجداره الزامي است.
  • در صورت سوراخ شدن جدار داخلی منبع دو جداره و یا کویل آبگرم منبع آبگرم کویلی ساختمان، آب سیستم آبرسانی به سیستم گرمایش ساختمان نفوذ کرده و در نتیجه آب از منبع انبساط باز در پشت بام ساختمان سرریز می شود.