بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
کاربرد دیگ بخار در استخر

کاربرد دیگ بخار در استخر

دیگ بخار به دلایل مزایا و کاربرد آن در صنایع مختلف استفاده می شود و نیز از تجهیزات و لوازم استخر،سونا و جکوزی می باشد.کاربرد دیگ بخار  در استخر برای تامین بخار سونا می باشد.

 در حال حاضر دو نوع سونا وجود دارد :

سونای خشک

1-  یک نوع که در آن با استفاده از اجاق های برقی  و قرار دادن سنگهایی بر روی آنها هوای گرم تولید می کنندو سکوهایی هم از چوب برای نشستن یا خوابیدن افراددرست کرده اند و اصطلاحا  سونای خشک نامیده می شود .در همین نوع از سونا هم باید با پاشیدن آب بر روی سنگهای داغ مقداری بخار تولید کرد تا وضعیت بهتری پدید آید چون هوای گرم و خشک می تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند .

سونای بخار

سونای بخار اتاقی گرم و اشباع شده از بخار آب است به همین دلیل کف اتاق، سکوها و دیواره های آن را از سنگ مرمر می سازند . بخار مورد نیاز در سونای بخار از طریق دیگ های تولید بخار در محوطه ای خارج از آن تامین می شود و به وسیله لوله ای به داخل اتاق سونا جریان می یابد تا در فضای آن انتشار یابد و حالتی از اشباع بخار آب همراه گرما پدید آید . سونای بخار علاوه بر فواید سونای خشک باعث تلطیف و شست و شوی سینوس ها ، مجاری تنفسی و ریه ها نیز می شود .

روش های گرم کردن آب استخرها

به طور کلی برای گرم کردن آب تا دمای مطلوب می توان از دو روش بهره جست:

  1. گرم کردن آب استخر با استفاده از دیگ آب گرم و مبدل حرارتی
  2. گرم کردن آب استخر با استفاده از واحدهای پیش گرمکن

در صورت استفاده از واحدهای یکپارچه پیش ساخته مراحل محاسبه و انتخاب سیستم کمی ساده تر خواهد بود و طراح صرفا بر مبنای ظرفیت گرمایی مورد نیاز، واحد گرمکن مناسب را از روی کاتالوگ شرکت سازنده انتخاب می کند. حال آنکه در صورت عدم استفاده از واحدهای گرمکن پیش ساخته انتخاب دیگ، مبدل، پمپ سیرکوله، طراحی سیستم لوله کشی و غیره باید متناسب با شرایط پروژه توسط طراح انجام پذیرد.

 نکته

این نکته حائز اهمیت است که اساس فرایند گرمایش آب استخر در هر دو شیوه یاد شده کاملا یکسان است. روش اول در کشور ما ایران رواج بیشتری دارد و روش دوم به ویژه برای استخرهای کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت استفاده از دیگ و مبدل حرارتی برای استخر

البته روش استفاده از دیگ و مبدل حرارتی مزیت دیگری نیز دارد که آن انعطاف پذیری قابل اطمینان بسیار بالای آن در مقایسه با واحد گرمکن پیش ساخته است. در صورت استفاده از دیگ و مبدل حرارتی به صورت واحدهای مجزا در صورت ایجاد مشکل در هر یک از این تجهیزات، می توان صرفا همان بخش از سیستم را بدون اختلال در عملکرد سایر قسمت ها تعمیر یا تعویض کرد.

برای مثال در استخرهای بزرگ که از چند دیگ به صورت موازی برای تامین آب گرم مورد نیاز استفاده می شود. اگر یکی از دیگ ها دچار مشکل شود تنها کافی است که دیگ معیوب را از مدار خارج کرده و ظرفیت گرمایی مورد نیاز را با استفاده از دیگ های باقی مانده تامین کرد. اما در صورت استفاده از گرمکن های پیش ساخته، بروز کوچکترین مشکل در هر یک از قسمت های گرمکن به منزله اختلال در عملکرد کل سیستم است.

تجهیزات مورد نیاز استخر

برای اطلاعات بیشتر تجهیزات موتورخانه یک استخر شنا مقاله مربروطه را مطالعه نمایید.

جهت تهیه دیگ بخار استخر با دفتر بخارسازه مشهد تماس حاصل فرمایید

05138459383     09151678840

گرمایش آب استخر با استفاده از دیگ و مبدل حرارتی

دیگ ها وسیله تهیه سیال گرم در سیستم های گرمایش مرکزی آبی و بخاری است. دیگ ها را می توان از نظر عملکرد و یا جنس مصالح به گروه های مختلفی تقسیم بندی کرد.

انواع دیگ ها از لحاظ مصالح به دو گروه چدنی و فولادی تقسیم می شود.برای توضیح انواع دیگ های به بخش مقاله های یگ بخار مراجعه نمایید.

انواع گرمکن های استخر

برای تامین ظرفیت گرمایی مورد نیاز استخرها می توان از انواع گرمکن ها یا دیگ های مختلف استفاده کرد.

  • گرمکن های گازسوزچگرمکن های با سوخت مایع
  • گرمکن های الکتریکی
  • گرمکن های خورشیدی

از این میان گرمکن های خورشیدی به دلیل زمان طولانی تر مورد نیاز برای گرم کردن آب استخر، معمولا در کاربردهای دایمی مناسب تر هستند. طراحی اکثر گرمکن های استخر به گونه ای است که دمای آب خروجی از آن ها به اندازه 5-10C بالاتر از دمای آب ورودی به آن خواهد بود.

بنابراین در این گرمکن ها، کنترل دمای آب به جای تنظیم مستقیمدما بر مبنای تنظیم جریان صورت می گیرد. این چنین است که با ثابت نگه داشتن جریان آب ورودی به مبدل، دمای آب گرم خروجی از آن نیز ثابت می ماند. در دماهای بیش از 46C ، مواد معدنی و ذرات معلق موجود در آب بر جداره داخلی مبدل رسوب می کنند.

ضمن آنکه شدت جریان آب عبوری از این واحدها در لوله های (1 ½”)  و 2” به ترتیب نباید از 100gpm و 125 gpm بیشتر باشد. در جریان های بالاتر از محدوده یاد شده باید از یک مسیر کنار گذر استفاده شود.

شستشوی شیمیایی بویلر

در پایان در مورد شستشوی دیگ بخار توضیح مختصری می دهیم.

1- شستشوی شیمیایی قبل از راه‌اندازی اولیه برای دیگ‌هایی که نو هستند و به منظور تمیز کردن موادی مانند: روغن، گریس و سایر ذرات به جا مانده در زمان ساخت می‌باشد.

2- اسیدشویی استخر بعد از راه‌اندازی به علت رسوبات

3- شستشوی شیمیایی قسمت دود به منظور از بین بردن ترکیبات اسیدی سوخت‌های مایع که ترکیبی گوگردی و بسیار خورنده دارند.

نکته های شستشوی دیگ

جهت اسیدشویی دیگ بهتر است که دیسکِلر از شرکت‌های معتبر تهیه و حتما در گالن‌های پلمپ شده باشد. در موقع خرید درصد اسید و ترکیبات آن را درخواست نمایید. حتما زمان تولید و شرایط نگهداری شده را جویا شوید؛ چرا که اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشده باشد، ترکیبات شیمیایی دیسکِلر خاصیت خود را از دست خواهند داد.

همچنین نیاز است بعد از انتقال اسید به محل، دوباره اسید را آزمایش کنید. اگر آب دیگ بخار به درستی و طبق شرایط استاندارد نگهداری شود نیاز به اسیدشویی نخواهد بود و از خوردگی‌های قطعی ، جلوگیری کرده‌ایم.