بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران

لولاس هدر چیست؟

لولاس هدر یکی از تجهبزاتی که برای بالا بردن بازده حرارتی و هیدرولیکی سیستم های گرمایش استفاده می شود. از آن هم به عنوان جبران کننده افت فشار سیستم گرمایشی نام برده می شود.

لولاس هدر بهترین سیستم طراحی ایزولیشن هیدرولیکی بین مدارهای بویلر و مدار حرارات (مثل آبگرم مصرفی، استخر و جکوزی و…) محصوب می شود. سالهای زیادی هست که مورد استفاده قرار می گیرد. بویلرها مستقیما به مدارهای مختلف با بارهای حرارتی گوناگون وصل می شوند و با جریان های متغییر و نامنظمی که توسط سیستم های کنترل کننده ایجاد می شوند در تماس هستند.

ایجاد یک لولاس می تواند تماس جریان های متغییر و نامنظم ناشی از بویلرها را به حداقل برساند. بسیار مهم است که در موتورخانه های سرمایشی و گرمایشی در خط رفت و برگشت لوله کشی مورد استفاده قرار بگیرد.

اجزای اصلی هیدرولیک سپراتور ( لولاس هدر )

این قسمت از اجزای پرکاربرد در تاسیسات است که بسیاری از مشتریان و مهندسان به آن کلکتور نیز می گویند. اما این دستگاه کلکتور نیست و عملکرد آن مربوط به اختلاط و هواگیری است، یعنی عملکردی شبیه به دی اریتور دارد. low loss header دارای سه بخش اصلی است:

  • بدنه اصلی دستگاه که پوسته آن است و دارای دو جزء کلگی و بدنه است که از لوله و ورقه ساخته می شود.
  • اتصالات ورودی و خروجی که از نوع جوشی، فلنجی یا دنده ای می باشد.
  • توری یا تیغه داخلی لولاس هدر که برای برخورد سیال با آن در نظرگرفته اند تا برخی از گازهای اضافه را حذف کند.

بدنه اصلی دستگاه لولاس هدر معمولا از لوله (درزدار یا بدون درز) و یا ورق فولادی نورد شده است . اتصالات دستگاه با توجه به نوع لوله کشی در دو نوع رزوه‌ای و یا فلنجی است.

نکته: در صورت قراردادن توری در دستگاه ، عملکرد لولاس هدر شبیه شیر صافی خواهد شد. وجود تیغه داخل دستگاه باعث افزایش میزان اختلاط آب ورودی و خروجی شده و در هواگیری سیستم تاثیر دارد.

کاربردهای لولاس هدر

استفاده از این تکنولوژی در سیستم های مدرن بویلر بسیار حائز اهمیت است، برای اینکه پارامترهای مطلوب را مشخص می کند تا اطمینان  حاصل شود که بویلر در بهره وردی حداکثر کار می کند.

توصیه استفاده از لولاس هدر:

  1. برای ارائه جداسازی هیدرولیکی بین مدار بویلر و مدار حرارت
  2. تنظیم جریان و فشار
  3. بهبود بهره وری و عملکرد

نکته : از یک لولاس هدر می توانید برای چندین بویلر مدار حرارتی استفاده کنید.

مزایای استفاده از لولاس هدر:

  • بهبود تنظیم جریان و فشار سیستم گرمایشی با استفاده از لولاس هدر
  • بهبود کارایی و عملکرد سیستم گرمایشی
  • حفاظت بویلرها از جریان های نامنظم و افزایش عمر مفید بویلر

عملکرد لولاس هدر

پیش تر گفتیم که لولاس بین بویلر و مدار حرارتی قرار می گیرد. با جدا کردن دو سیستم ، بویلرها می توانند با سرعت جریان ثابت در مدار اولیه کار کنند. در حالی که سرعت و دمای جریان در مدار ثانویه متفاوت است. این موضوع مانع هر گونه تعامل بین این دو مورد می شود و دمای بازگشتی مدار اولیه را برای نشان دادن بار در سیستم فراهم می کند. به علاوه کنترل دمای چندگانه را فراهم می کند.

دقت کنید به دلیل سرعت جریان کم در لولاس ، از این رو احتمال دارد رسوبات در بخش پایینی لولاس هدر تجمع کنند. به همین دلیل این قطعه باید به صورت عمودی نصب شود و دارای یک شیر تخلیه باشد.

شیر هواگیری اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

بروی قسمت بالای لولاس هدر یک عدد اتصال جهت نصب شیر هواگیری قرار دارد. شیر هواگیری اتوماتیک یا شیر تق تقی در اصطلاح دارای یک قطعه شناور است. به محض بالا رفتن میزان هوا در سیستم و بالا رفتن فشار هوا پشت قطعه، این شناور کنار رفته و شیر عمل خواهد کرد.

این شیرآلات اتوماتیک در سیستم‌هایی که دارای دبی سنج است نیز بسیار پرکاربرد است.  شیر هواگیری اتوماتیک در بازار بنام ایرونت(Air vent) نام دارد. ایرونت دارای دو نوع پلاستیکی و برنجی است. هوای داغ داخل سیستم در بالاترین نقطه قرار دارد وباعث کاهش توانایی بویلر و متوقف شدن گردش سیال خواهد شد.

مقاله های مرتبط
اکونومایزر-بخارسازه

اکونومایزر دیگ بخار

یک نوع مبدل حرارتی است که در آخرین مرحله عبور در دیگ بخار، گرما را از گازهای دودکش به چیز دیگری که معمولا آب تغذیه بویلر هست، منتقل میکند. استفاده از اکونومایزر عملکرد بویلر را بهبود می بخشد و در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.

لولاس هدر چیست؟

لولاس هدر یکی از تجهبزاتی که برای بالا بردن بازده حرارتی و هیدرولیکی سیستم های گرمایش استفاده می شود. از آن هم به عنوان جبران کننده افت فشار سیستم گرمایشی نام برده می شود.

The difference between a steam boiler and a spa boiler

تفاوت دیگ بخار و آبگرم

1- اولین تفاوت دیگ بخار و آبگرم در دمای آنها می باشد، بطور کلی دمای دیگ های بخار بالاتر از دیگ های آبگرم می باشد.( دمای دیگ های بخار High Pressure بالاتر از low Pressure می باشد.). از دیگ های آبگرم معمولا در دماهای پیین تر از 100 درجه استفاده

دیگ آبگرم

تجهیزات دیگ آبگرم

دیگ آبگرم یا دیگ آب داغ (بر اساس دمای سیال ) حداکثر دمای آب بویلر آب گرم ۹۰ درجه سانتیگراد می باشد در صورتی که با افزایش فشار داخل دیگ و استفاده از سیستم انبساط بسته دمای آب داخل دیگ به بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد به آن دیگ آبداغ