بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
کارکرد فیلتر شنی

عملکرد فیلتر شنی

برای خرید فیلتر شنی ابتدا باید اطلاعاتی راجب آن بدست آورد.عملکرد فیلتر شنی در صنایع مختلف بسیار گسترده است بطور مثال در استخرهای شنا، صنایع شیشه،صنایع رنگ،صنایع غذایی، صنایع نساجی،صنایع کاغذ،نیروگاه ها و…

فيلترشنی یا صافی شنی از ابزارهای مهم و شناخته شده در تصفيه و زلال سازي مایعات است. اساس كار صافي ها ، تصفيه فيزيكي با به دام انداختن ذرات معلق در لايه هاي بستر فيلتر مي باشد . آب و یا مایعاتی كه مي بايست تصفيه شود ، از قسمت فوقاني دستگاه وارد و پس از عبور از لايه هاي بستر صافي و انجام فرآيند زلال سازي ، از قسمت زيرين فيلتر خارج مي شود.

کاربرد فیلتر شنی

فیلتر های شنی کاربرد موثری در تصفیه مایعات دارند و کاربرد موثری در استخرهای شنا، صنایع شیشه،صنایع رنگ،صنایع غذایی، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع کاغذ سازی، صنایع فولاد و فلزات، صنایع لاستیک و پلاستیک، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، کلیه سیستمهای حرارتی و برودتی، نیروگاهها ، پتروشیمی و پالایشگاهها دارند.

تجهیزات فیلترشنی

درون این فیلتر ها لایه های مختلفی از ماسه های سیلیس با دانه بندی و خلوص متفاوت قرار می­گیرند. بسته به نوع و ابعاد فیلتر شنی و همچنین نازلهای مخزن طبیعتا اندازه مقدار و سایز ذرات ماسه های شنی تغییر می یابد. این واحد تولیدی ماسه های سیلیسی خود را به صورت درجه یک و درجه 2 مطابق با استاندارد های جهانی تولید نموده است که آنالیز و مشخصات فنی آن در ذیل هر بخش ارائه می گردد.

کارکرد فیلتر شنی

سیلیس فیلتر شنی

سیلیس جهت صنعت تصفیه مایعات بکار می رود.

کلیه سیلیس های ریخته شده در فیلتر ها جمعاً به ارتفاع یک متر خواهد رسید که این عدد به ظرفیت فیلتر ربطی ندارد چون پس از آزمایشاتی که روی فیلترهای شنی انجام شده است این موضوع به اثبات رسیده که از یک ارتفاعی به بعد مواد بکار برده شده در فیلترها توانایی تصفیه بیشتر آب را ندارند و ماکزیمم ارتفاع 1.5 متر برآورد شده است و با در نظر گرفتن بستر فیلتر و پخش کننده آب ارتفاع فیلتر های شنی به 1.5 متر می رسد.

نحوه ی کار سیلیس

شن هایی با دانه بندی ریزتر سطح بیشتری را فراهم می کنند و درنتیجه بیشتر آلودگی آب را می گیرند. اما به انرژی پمپاژ بیشتری برای انتقال سیال نیاز دارند. در هر صورت در اکثر فیلترهای شنی فشاری از رنج دانه های 0.2 تا 1.2 میلی متر استفاده می شود. ذرات بزرگتر از 100 میکرومتر تمایل به بستن منافذ فیلتراسیون دارند. دانه های بزرگتر ماسه می توانند بر این مشکل غلبه کنند. به همین دلیل  عمق بستر شن حدودا 0.6 تا 1.5 متر بسته به کاربرد مختلف می باشد.

طراحی فیلترهای شن و ماسه نشان می دهد که باید با حداکثر سرعت جریان 10gpm/ft2 کار کنند. با استفاده از توان مورد نیاز و حداکثر دبی، مساحت لازم را می توان محاسبه کرد. نکته نهایی طراحی این است که مطمئن باشید مایع به درستی در بستر جریان دارد و هیچ مقدار از مایع توسط شن و ماسه از مسیر جریان منحرف نمی شود.

هنگامی که شستشو انجام شد پس از مدتی کثیفی جمع شده در شن ها، اجازه عبور آب کمتری را می دهد. این در حالی است که مواد زائد موجود در فیلتر بجای می مانند که باید از آن خارج شوند. حال زمان back wash فیلتر است.

 فیلترشنی چگونه  back wash می شود؟

این عمل به سادگی و از طریق برگشت جریان آب استخر صورت می گیرد. بدین صورت که با عبور بالعکس جریان از پایین به سمت بالای فیلتر شنی، مواد زائدی که در بین شن های فیلتر، گیر کرده است به فاضلاب انتقال می یابد.

برای پس شویی باید پمپ را خاموش کرد و شیرِ فیلتر را در حالت “back wash” قرار داد و سپس پمپ را دوباره روشن کرد. معمولا پس شویی در استخرها  2 تا 3 دقیقه به طول می انجامد.

پایان back wash

پس از پایان back wash پمپ را خاموش کرد و شیر را درحالت “close” قرار داد، سپس پمپ را 30 تا 60  ثانیه روشن کرد تا مطمئن شوید که تمام آب کثیف در پس شویی به فاضلاب رفته و وارد استخر نمی گردد. پمپ را برای آخرین بار متوقف کرده و شیر را در حالت “Filter” قرار می دهیم. حال پمپ را روشن کرده و فیلتر دوباره به تصفیه کردن آب استخر مشغول می شود.

گیج فشار در ورودی و خروجی به اپراتور استخر می-فهماند که مسیر عبور آب در فیلتر در حال بسته شدن میباشد. اگر گیج، فشار خیلی بیشتری را در ورودی نسبت به خروجی نشان دهد اپراتور متوجه میشود که آشغال زیادی در بین شن ها جمع شده. این به معنی این است که هم اکنون زمان “back wash” فیلتر است. برای “back wash” اپراتور، شیرها را برای تغییر مسیر آب تنظیم میکند، لوله برگشت به استخر را میبندد و لوله خروجی را باز میکند که آب وارد سیستم فاضلاب شود.

نکات نگهداری فیلتر شنی

در نگهداري فيلترها نكته بسيار مهم آن است كه در مواقع تعطيلي بيش از سه هفته، صلاح اين است كه آنها را كاملاً از آب تخليه نماييم. اما اگر زمان تعطيلي كار دستگاه حدود 2 تا 3 هفته است بهتر است كه فيلترها تخليه نشوند .

چون براي راه‌اندازي مجدد به دقت نسبتاً زيادي نياز است تا بستر فيلتر شكل مطلوب به خود را بگيرد. در اين حالت با بستن شير خروجي فيلتر، آب را داخل فيلتر نگه مي‌داريم.

موگیر صافی شنی

برای کارکرد مناسب پمپ ها و فیلتر ها باید یک موگیر در مسیر سیرکولاسیون پیش بینی کرد که کارش گرفتن مو، نخ، پارچه و…. می باشد. برای این منظور یک شبکه آشغال گیر قبل از پمپ نصب می گردد. جنس سبدهای آشغال گیر باید از مواد مقاوم نسبت به زنگ زدگی بوده و به راحتی قابل تمیز کردن باشد این سبدها به صورت کشویی ساخته می شوند.

فیلترها نیز قابلیت گرفتن ذراتی را که آشغالگیر جذب می کند دارند ولی به علت اینکه تمییز کردن آنها از اینگونه مواد خارجی دشوارتر است از آشغال گیر قبل از پمپ استفاده می شود. با استفاده از این وسیله میتوان رشته های بلند مو و پارچه را پیش از آنکه وارد پمپ شوند از آب جدا نموده و در نتیجه از پیچیده شدن رشته های مو و پارچه به دور پروانه جلوگیری کرد.

در صورت استفاده نکردن از موگیر، ظرفیت فیلتر های شنی مناسب برای استخر بسیار افزایش پیدا می کند.

انواع لوله کشی

لوله کشی فیلتر شنی به دو روش خطی و مربعی صورت می گیرد .لوله کشی دستگاه شامل شبکه انتقال آب ورودی وخروجی شست وشوی معکوس ، تغذیه وتخلیه به همراه اتصالات لازم است.درلوله کشی فیلترشنی ازمرغوبترین نوع شیرآلات استفاده می شود.

محاسبه ظرفیت فیلترشنی

برای انتخاب ومحاسبه فیلترشنی استخرباید حجم استخررا محاسبه کرده و به نرخ تعویض آب استخرکه با توجه به کاربری استخرمی باشد تقسیم میکنیم.درواقع فهم صحیح مدارگردش آب استخرپایه محاسبات وانتخاب پمپ سیرکوله وسیستم فیلتراسیون استخرمی باشد.جریان آب باید به گونه ای باشد که هیچ فضای مرده ای دراستخرایجادنشود وآبی در استخرراکد نماند.

نرخ تعویض آب:

مدت زمانی گویند که کل حجم آب داخل استخریکباراز سیستم فیلترعبور کند بدیهی است دبی جریان حاصل ازتقسیم حجم استخربرنرخ تعویض آب بدست می آید.نرخ تعویض آب استخرها 8 باردرساعت بوده که عدد بدست آمده درواقع دبی پمپ تصفیه استخرنیزمی باشد.

راهنمای خرید فیلترشنی یا صافی شنی

در زمان سفارش فیلترشنی، نسبت به قطرمنبع وابعاد منبع وامکان عبورازدرب موتورخانه و فضای ابعادی مناسب جهت نصب وبهره برداری توجه کافی داشته باشید.درصورتی که فیلتر شنی با ابعاد دیگری مورد نیازباشد ابعاد آنرا قبل ازسفارش تعیین نمایید وبرای انتخاب ابعاد واندازه ها به کاتولوگ مراجعه شود.

فیلتر شنی تحت فشارنکات فنی در عملکرد فیلترشنی

1-برای شستشوی معکوس باید پمپ را خاموش کرده و شیر فیلتر را درحالت شست وشوی معکوس  قرار داده ودوباره پمپ را روشن می کنیم.

2-گیج فشار در ورودی و خروجی به اپراتور می فهماند که مسیر عبور آب در فیلتر درحال بسته شدن می باشد.اگر گیج ،فشار خیلی بیشتری را در ورودی نسبت به خروجی نشان دهد متوجه می شویم که آشغال زیادیدر بین شن ها جمع شده به این معنی است که باید شست وشوی معکوس فیلتر انجام گیرد.

3-نصب شیر هواگیری و فشارسنج الزامیست.

4-حداقل دمای محل نصب و نگهداری فیلتر شنی باید بیشتر از 4 درجه نباشد.

5-بستن سریع شیر فلکه بعد از خروجی دستگاه می تواند باعث صدمه زدن به دستگاه گردد.

6-در صورت عدم شستشوی فیلتر در زمان مناسب ، احتمال شکل گیری توده های شنی در داخل فیلتر افزایش می یابد. همچنین احتمال سفت شدن شن ها و کاهش قابلیت پاکسازی فیلتر نیزوجود دارد.