بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
سختی گیر

سختی گیر چیست

یکی از عمده ترین مشکلات آب جهت مصارف شرب و نیز استفاده از آب در بخش های مختلف صنایع وجود املاح کلیسیم و منیزیم با غلظت بالاتر از حد استاندارد می باشد که اصطلاحا به آن سختی می گویند.

سختی گیر رزینی وظیفه حذف ترکیبات معدنی معلق و املاح محلول در آب سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان را بعهده دارند اما رسوب زداها ترکیبات و املاح فوق را فقط در آب معلق نگه می دارند و مانع از رسوب کردن آنها در سطوح تبادل حرارت سیستمهای سرمایش و گرمایش ساختمان می شوند.

برای مشاوره و خرید سختی گیر با دفتر بخارسازه مشهد (تولیدکننده سختی گیر) تماس حاصل فرمایید

051-38450864     09151678840

**************************

علت استفاده از سختی گیر

چرا باید از سختی گیر آب و رسوب زدا در موتورخانه ساختمان ها استفاده کنیم؟

لزوم حذف سختی موجود در آب به این دلیل است که سختی موجود در آب در هنگام گرم شدن یا حتی سرد شدن یون ها و املاح محلول در آب بصورت رسوب روی سطوح تبادل حرارتی مانند سطوح داخلی بویلرها، کویل منابع کویلی ، مبدل های حرارتی ، کندانسور و اوپراتور چیلرها ، کویل فن کویل ها و هواساز ها و… قرار گرفته و موجب کاهش ضریب انتقال حرارت و نتیجه کاهش تبادل حرارت می شوند.
بطور کلی سختی موجود در آب به دو نوع سختی موقت و سختی دائم قابل تفکیک هستند. ترکیبات مربوط به بی کربنات کلسیم و منیزیم در آب را سختی موقت و املاح مربوطه به سولفات ، کلرور و نیترات کلسیم یا منیزیم را سختی دائم می نامند (مانند رسوب داخل کتری). مجموع سختی دائم و موقت ، سختی کل آب را تشکیل می دهند.

سختی گیر رزینی

در صورت نیاز به استفاده از سختی گیر رزینی علاوه بر حجم یا دبی آب عبوری باید به مقدار سختی آب مورد نظر نیز توجه نمود(P.P.M)
سختی گیر های رزینی بدلیل انجام تبادل یونی و جایگزینی یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب با یون های محلول سدیم از نظر عملکرد نسبت به رسوب زداهای مغناطیسی، الکترونیک و آلتراسونیک که املاح را صرفاً در آب معلق نگه می دارند مطمئن ترند، ولی از طرف دیگر سختی گیرهای رزینی علاوه بر جاگیر بودن ، نیازمند عملیات دائمی و منظم بک واش و احیاء رزین می باشند.

رزین سختی گیر

رزین کاتیونی مورد استفاده در سختی گیر‌های رزینی، پس از شستشو با محلول آب نمک (حاصل از نمک متبلور) احیاء شده و خاصیت سختی گیری خود را باز می‌یابد.

با توجه به تاثیر منفی مواد معلق و املاح فلزات سنگین مانند آهن، منگنز، مس و… موجود در آب ورودی به سختی گیرها، توصیه می‌‎نمائیم که با نصب فیلتر شنی روی لوله آب ورودی به سختی گیر، قبل از ورود آب به دستگاه، مواد معلق و فلزات سنگین موجود از آب جدا گردد.
عملیات بک واش و احیاء در سختی گیر های رزینی با شیر نیمه اتوماتیک بصورت منظم و نظارت شده توسط اپراتور موتور خانه و در سختی گیرهای رزینی با شیر تمام اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور و بر مبنای سیستم تنظیم جریانی یا زمانی بصورت خودکار انجام می پذیرد.

با توجه به وجود برخی ناخالصی ها در نمک معمولی و بخصوص در سنگ نمک که باعث کاهش شدید عمر مفید رزین سختی گیر خواهد گردید، حتما توجه داشته باشید که برای احیاء رزین دستگاه از نمک متبلور استفاده نمائید.

نمک سختی گیر ، قیمت نمک سختی گیر

نمک سختی گیر ماده ای است که در عملیات بکواش سیستم تصفیه آب سخت شرکت نموده و باعث جایگزینی سدیم بجای کلسیم می شود و شرایط را برای احیاء رزین تصفیه آب فراهم می نماید.

کدام نوع نمک در سختیگیر آب استفاده می شود؟

برای نرم شدن آب ، به طور کلی سه نوع نمک به استفاده می شود:

– سنگ نمک
– نمک خورشیدی
– نمک تبخیر شده

سنگ نمک سیستم تصفیه آب استخر و رسوب گیر موتورخانه  به عنوان ماده معدنی به طور طبیعی در زمین ایجاد می شوند و از رسوبات نمکی زیرزمینی با روشهای سنتی استخراج، به دست می آید. این ماده حاوی بین 98 تا 99 درصد سدیم کلرید است. این میزان عدم حلالیت در آب در حدود 0.5 تا 1.5 درصد، به طور عمده کلسیم سولفات است. مهمترین مؤلفه آن کلسیم سولفات است

آب سخت

آبهای سخت بویژه در مصارف صنعتی و تاسیساتی ،مشکلات متعددی را به دلیل بالا بودن قابلیت رسوب گذاری و خورندگی ایجاد می کنند که اهم آن عبارتند از :

  • تشدیدخوردگی و رسوب گذاری در تاسیسات حرارتی
  • کاهش راندمان انتقال حرارت و افزایش مصرف بی رویه انرژی به دلیل وجود لایه های ضخیم رسوبی
  • ایجاد لکه و رسوبات سفید رنگ بر روی سطوح شیشه ، فلز ، پارچه ، لباس و نظایر آن .
  • کاهش ظرفیت انتقال جریان آب در اثر تشکیل رسوبات سخت در جداره داخلی لوله ها و مخازن.
  • افزایش مصرف مواد شوینده به دلیل کاهش خاصیت کف کنندگی آنها در آب سخت.
محاسبه ظرفیت سختی گیر

برای محاسبه ظرفیت میتوان از فرمول زیر استفاده نمود:

ظرفیت سختی گیر

بنابراین جهت محاسبه ظرفیت مورد نیاز سختی گیر رزینی، پس از تعیین مقدار آب مصرفی پروژه و اندازه گیری مقدار سختی آب محل پروژه (با استفاده از کیت های مخصوص موجود در بازار و یا ابزار مخصوص آن) میتوان با استفاده از فرمول فوق ظرفیت سختی گیر رزینی را با دقت کافی محاسبه نمود.

 انتخاب سختی گیر

  • سختی آب ورودی بر حسب ppm
  • دبی آب ورودی به سختی گیر
  • نوع و ظرفیت رزین
  • سیکل احیاء و شست و شو

همچنین توجه کنید که حجم رزین، ابعاد سختی گیر (مانند قطر وارتفاع) و جنس بدنه از مشخصات اصلی یک سختی گیر می باشد. سازندگان معمولا مشخصات کلی شامل دبی آب سرویس، دبی احیاء و دبی شست وشوی سریع را ارائه می دهند که بر اساس آن ها می توان حجم رزین را محاسبه نمود.

رسوب زدای مغناطیسی

کلیه رسوب زداهای مغناطیسی ، الکترونیک و یا آلتراسونیک روی لوله ورودی آب به تجهیزاتی مانند دیگ ، چیلر ، برج خنک کننده ، مبدل های حرارتی ، منابع کویلی ، دوجداره و … نصب می شوند.
رسوب زدا های مغناطیسی که روی لوله های فلزی نصب می شوند بدون نیاز به اتصال به جریان برق می توانند املاح و سختی های موجود در آب در حال گذر از همان نقطه از لوله را به حالت معلق درآورند ولی ممکن است رسوبات فوق در طول مسیر و برخورد با زانو یا انشعابات مسیر مجددا ته نشین شده و ایجاد رسوب نمایند.

سختی گیر بخارسازه

رسوب زدا الکترونیک

رسوب زدا های الکترونیک و آلتروسونیک نیز که روی لوله ها نصب می شوند قادر به فرستادن امواج الکترومغناطیسی یا امواج مافوق صوت با برد 150 تا 1000 متر در طول جریان مسیر آب لوله بوده و باعث می شود رسوبات آب در طول مسیر سیکل خود همچنان بحالت محلول در آب باقی بمانند و رسوبات احتمالی قبلی نیز به تدریج برداشته شوند. بر این اساس در هنگام انتخاب سختی گیر آب یا رسوب زدای مورد نیاز پروژه می توانید با کارشناسان بخارسازه مشورت نمائید تا بر اساس شرایط و نیاز پروژه مشاوره لازم را ارائه نمایند.

اصولا عملیات سختی گیری برای آبهایی با سختی بالاتر از ۱۰۰ میلیگرم بر لیتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته نباید به این اعداد بصورت مطلق نگاه شود و الزامات فرآیندی میزان سختی مجاز را مشخص می کنند.

کاربرد اصلی سختی گیر

کاربرد اصلی سختی گیرها در دیگهای بخار، مبدلهای حرارتی، برجهای خنک کن و سیستمهای سرمایشی است.
در مصارف صنعتی سختی آب موجب انسداد لوله ها در سیستمهای پایپینگ و بویلر ها و سیستمهای خنک کاری و در نتیجه کاهش دبی جریان و کاهش انتقال حرارت می شود که این موضوع باعث افزایش هزینه های انرژی و همچنین افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات می شود.
همچنین در آبهای سخت انحلال صابونها و مواد پاک کننده در آب به راحتی انجام نمی شود و در نتیجه راندمان شستشو کاهش می یابد.