بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
سختی گیر

سختی گیرهای رزینی

سختی گیرهای رزینی (water sofetner) ،(سختی گیر مکانیکی  یا سختی گیر های تبادل یونی)، رایج ترین انواع سختی گیر در بازار هستند. کاندیشنر های شیمیایی و فیزیکی، اگرچه گاهی اوقات به عنوان ” نرم کننده ” به آنها رجوع می شود، اما مواد معدنی سخت را از آب پاک نمی کنند، بلکه از ته نشنین شدن یا چسبیدن آنها به سطوح، جلوگیری می کند. تنها راه حل برای نرم کردن آب سخت، پاک کردن مواد معدنی کلسیم و منیزیم، از آب می باشد.

فقط سختی گیر های تبادل یونی (یا همان رزینی) و برخی روش های فیلتراسیون این کار را انجام می دهند.

کاربردهای سختی گیرهای رزینی

معمولا برای مصارف صنعتی، شهری، و تجاری استفاده می شوند . از کاربردهای سختی گیر می توان موارد زیر را نام برد :

  • بویلر و راکتور و آب جبرانی
  • برج خنک کننده با آب
  • آب با درجه خلوص بالا
  • خشکشویی ها و رستوران های بزرگ
  • حفاظت از عناصر انتقال حرارت و نازلاسپری
  • استفاده در اسمز معکوس و یا سیستم دیونیزه
  • بازسازی آب
  • تجهیزات استخرها

آب مورد استفاده سختی گیر

عموما آب های مورد استفاده در فرآیند ها دارای سختی می باشد،تعبیری که در عموم از سختی آب می شود به قابلیت رسوب پذیری املاح آب گفته شده که این باور اشتباهی است، سختی گیر دستگاهی است که سختی آب را به صفر میرساند. در حالت کلی برای معرفی فاکتور های سختی آب عباراتی از قبیل TDSوEC وTH و… استفاده می شود.برای بهتر فهمیدن عملکرد دستگاه سختی گیر لازم نیست که ابتدا این پارامتر ها معرفی شود و سپس نحوه عملکرد دستگاه سختی گیر مورد بررسی قرار گیرد.

دستگاه سختی گیر حاوی رزین های کاتیونی می باشد که عمل جذب ذرات Mg وCa  را برعهده دارند. بدیهی است که پس از طی مدت زمان مشخص از کارکرد دستگاه (بسه به حجم رزین) رزین های موجود در مخزن اشباع شده و نیاز به احیا  دارند.

این عمل توسط آب نمک (Nacl) اتفاق می افتد،به این عمل بک واش گفته می شود. با این عمل املاح جذب شده توسط رزین ها با (Nacl) وارد واکنش شده و ذرات معلق جذب شده از سطح رزین ها جدا شده و احیا می شود.عمر مفید رزین ها بسته به کارخانه سازنده آن متغیر است ولی نکته مهم در این خصوص تعویض رزین ها پس از طی عمر مفید آن است چراکه در صورت عدم رعایت این نکته سختی آب گرفته نمی شود

زمان تعویض رزین در سختی گیر رزینی

 

سختی گیرهای رزینی

  • دلیل اول تعویض رزین، مجاورت آن ها با آب شهری کلر دار است. بعد از تقریبا 10 سال، رزین شکسته می شوند و بسیار تکه تکه می شوند که فشارآب را درون مخزن محدود می سازند. این زمانی است که شما می فهمید به رزین نو نیاز دارید. در بعضی از سیستم ها، این دانه های تکه تکه شده ی رزین ها، وارد آب خانه ها می شوند و باعث گرفتگی شیر های آب می گردند. تخریب رزین و یا ورود آن به سیستم آبرسانی ساختمان و منازل دلایل مختلفی دارد که می توان به آسیب رزین و عدم کارایی مجدد آن و هچنین مشکل در bottom distributer اشاره نمود.

تخریب رزین سختی گیر

  • در صورت تخریب رزین در طول بازه کاری می توان با تعویض رزین این مشکل را بر طرف نمود، اما در صورت خرابی bottom distributer ) bottom distributer صفحه ای می باشد که در خروجی زیر لایه سیلیس قرار داده می شود و روی آن نازل های برنجی می باشد که آب را از خود عبور داده و به خروجی هدایت می کند، این صفحه مانع از خروج سیلیس، رزین از سیستم شده و آب تمیزعبوری از لایه ن را به سیستم تزریق می کند.)می بایست آن را بازدید و در صورت نیاز برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام نمود.
  • رشد جلبک در مخزن سختی گیر

مورد دوم زمانی است که رزین ها با رشد جلبکهای درون مخزن آلوده شده باشند. این موضوع معمولا قابل رویت است و در مخزن های روی می دهد که در محیط بیرونی نصب شده اند.

  • جمع شدن شن در رزین سختی گیر

مورد بعدی که نیاز به تعویض رزین دارید زمانی است که مقدار قابل توجهی شن درون مخزن باشد. این، گاهی اوقات، به دلیل وجود آب چاه این مشکل پیش می آید و به همین دلیل همیشه توصیه شده است که یک فیلتر رسوب زدا قبل از ورود آب به سختی گیر وجود داشته باشد.  شن موجود در بستر رزین باعث خواهد شد تا فشار آب ضعیفی داشته باشید. تنها راه حل این مشکل، بیرون آوردن رزین و شن درون مخزن است. جایگزینی رزین جدید از جدا سازی شن از رزین قدیمی بسیار برای شما راحت تر می باشد.

  • بلااستفاده ماندن رزین

هنگامی که یک مخزن رزین برای ماه ها و یا سال ها بلا استفاده، می ماند و یا بوی تندی از رزین های تشخیص داده می شود، زمانی است که باید رزین را تعویض کنید. شما می توانید با محلول کلرضعیف، رزین ها را تمیز نمایید ولی باید رزین ها را خارج کنید و با بامحلول کلر قوی ، مخزن را تمیز کنید و سپس از رزین های جدید استفاده کنید.

  • رزین هایی که توسط آهن و یا مواد آلی از بین رفته اند را می توان با اضافه کردن محلول پاک کننده ی رزین با دوز بالا ( مانند ResUp وIron Out و اسید سیتریک و یا سفید کننده) تمیز کرد.البته تعویض همیشه جواب خواهد داد.

راهنمای خرید انواع سختی گیر و رسوب زدا

سختی گیر های رزینی بدلیل انجام تبادل یونی و حذف املاح و سختی محلول در آب از نظر عملکرد نسبت به رسوب زداهای مغناطیسی، الکترونیک و آلتراسونیک که املاح را صرفاً در آب معلق نگه می دارند مطمئن ترند، ولی از طرف دیگر سختی گیرهای رزینی نیازمند عملیات دائمی و منظم بک واش و احیاء می باشند.
عملیات بک واش و احیاء در سختی گیرهای رزینی با شیر نیمه اتوماتیک توسط اپراتور موتور خانه و در سختی گیرهای رزینی با شیر تمام اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور و بر مبنای سیستم تنظیم جریانی یا زمانی بصورت خودکار انجام می پذیرد.

مشخصات سختی گیر بخارسازه

مخزن اصلی سختی گیرهای بخارسازه از ورق ST37 ساخته می شود.پس از زنگ زدایی کلیه سطوح، سطوح داخلی با سه لایه رنگ اپوکسی و سطوح خارجی توسط ضدزنگ و رنگ روغنی، پوشانده می شود.

برای خرید سختی گیر اتوماتیک و دستی با ما تماس بگیرید.