بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
منبع انبساط بخارسازه

رفع مشکلات منبع انبساط

منبع انبساط یک مخزن بزرگ است که به لوله کشی نزدیک مخزن آب گرمکن متصل است، هدف از منبع انبساط محافظت از لوله کشی منزل در صورت افزایش فشار ناشی از گرم شدن آب در آبگرمکن است.

رفع برخی مشکلات منبع انبساط

سیستم نشتی دارد

نشتی آب یک از موارد علت سرد بودن منبع انبساط است. اگر سیستم موتورخانه نشتی داشته باشد، دائما از قسمتی از لوله کشی سیستم، آب خارج می شود و به همین دلیل شیر شناور منبع انبساط دائما آب را به سیستم اضافه می کند؛ بنابراین آب داخل منبع انبساط فرصتی برای گرم شدن پیدا نمی کند و سرد می ماند. برای تشخیص اینکه متوجه شوید سیستم نشتی دارد، کافی است منبع انبساط سیستم (معمولا روی پشت بام است) را چند نوبت در زمان های متفاوت، بررسی کنید. اگر شناوری دائما در حال اضافه کردن آب با شدت زیاد می باشد به این معنی است که سیستم شما نشتی دارد. نحوه رفع مشکل: برای رفع این مشکل کافی است که محل نشتی سیستم را پیدا کرده و مشکل نشتی آن را رفع کنید.
نکته نشتی منبع انبساط
البته این مسئله را در نظر داشته باشید که در صورتی شیر شناور مقداری کم آب به سیستم اضافه می کند امری طبیعی است. چرا که معمولا به دلیل تبخیر آب داخل منبع انبساط و همچنین نشتی های کوچک در پمپ ها و دیگر بخش های سیستم موتورخانه، ممکن است سطح آب اندکی پایین بیاید و مجددا توسط شیر فلوتر پر می شود.

پمپ های سیرکوله خاموش هستند

یکی از دیگر از موارد علت سرد بودن آب منبع انبساط در صورتی که پمپ های سیرکولاسیون خاموش شوند، آب به درستی در داخل سیستم موتورخانه به گردش در نمی آید؛ بنابراین آب منبع انبساط سرد می شود. نحوه رفع مشکل: پمپ های سیرکوله موتورخانه را بررسی کرده و در صورت خاموش بودن، آن ها را روشن کنید و در صورت خراب بودن، بایستی به تعمیر کار سپرده شود.

منبع انبساط عایق مناسبی ندارد

یکی از موارد علت سرد بودن منبع انبساط نامناسب بودن عایق آن است. منابع انبساط باز تنها قسمتی از سیستم موتورخانه هستند که به صورت کامل با هوای بیرون تبادل حرارتی دارند. به همین دلیل می بایست در عایق کاری منابع انبساط دقت لازم را داشته باشید. چرا که در صورت عدم رعایت عایق کاری مناسب، انرژی بسیار زیادی را هدر می دهد و این هدرر رفت و اصراف انرژی از لحاظ اخلاقی و مالی نادرست است. در صورتی که منبع انبساط عایق مناسبی نداشته باشد، در روزهای سرد سال، آب آن سرد می شود. نحوه رفع مشکل: مجددا منبع انبساط را عایق کنید و یا از منابع انبساط عایق دار استفاده کنید.

شیرهای منبع انبساط بسته است

به صورت استاندارد، در روی خط های رفت و برگشت منبع انبساط نباید شیر نصب شود و وجود شیر روی خطوط رفت و برگشت کاملا اشتباه است. اما متاسفانه در برخی موتورخانه ها دیده می شود، مجری موتورخانه، روی این خطوط شیر نصب کرده است. نحوه رفع مشکل: شیرها را باز کنید و ترجیحا اقدامی انجام دهید که شیر به صورت دائمی باز بماند و به هیچ عنوان این شیر ها را نبندید؛ چرا که در صورت بستن امکان آسیب رسیدن به شیر وجود دارد.

سر ریز شدن منبع انبساط

سر ریز کردن منبع یکی دیگر از مشکلات موتورخانه های حرارت مرکزی میباشد.منظور از سر ریز شدن یعنی تخلیه آب منبع از بالای منبع یا لوله تخلیه منبع. دلایل سر ریز شدن
  • خراب بودن شناور جهت قطع کردن مسیر آب و تنظیم سطح آب منبع
  • دومین مورد درباره شناور میتوان به کج بسته شدن شناور اشاره کرد
  • تنظیم نبودن فلوتر
  • رسوب  گرفتن شناور
  • سوراخ شدن توپی شناور که باعث میشود آب داخل آن پر شود و سنگین بشود
  • آب بند نبودن خود شناور به ورودی لوله(کم پیچیدن نوار تفلون دور رزوه های شناور)
  • سوراخ شدن منبع کویل دار یا منبع دو جداره که باعث میشود آب مصرفی و آب مدار گرمایش ادقام میشود و فشار سیستم بالا میرود و از انبساط تخلیه میشود
  • افزایش بیش از حد دمای موتورخانه یا کم بودن حجم منبع در موقع انتخاب
  • بیشتر بودن دبی و هد پمپ انتخابي نسبت به دبی و هد مورد نياز سيستم تاسیساتی.
توجه:برای اینکه در موقعی که منبع انبساط سرریز میکند به پشت بام آسیبی وارد نشود اصولا لوله تخلیه منبع را باید تا نزدیکی فاضلاب موتورخانه لوله کشی کرد.

علت سرد بودن آب منبع انبساط

همانطور که میدانید سرد بودن آب منبع انبساط، میتواند عملکرد سیستم گرمایشی را دچار مشکل کند. در اینجا به علل اصلی این مشکل اشاره میکنیم:

نداشتن چرخش آب در سیستم انبساط

که یکی از عمده ترین مشکلاتی که باعث بروز مشکل در منبع انبساط میشود که آب منبع انساط سرد میشود این مورد است

مسدود شدن لوله های رفت و برگشت منبع انبساط

این مشکل هم میتواند باعث بروز مشکل در منبع انبساط گردد انسداد لوله ها که، می تواند باعث سرد شدن رادیاتورها و گاهی اوقات ترکیدن دیگ موتورخانه (دیگ بخار– دیگ آبگرم یا دیگ روغن داغ) شود.

قرارگیری منبع انبساط باز در محیط بیرون

در برخی موارد منبع انبساط در هوای آزاد نصب شده که میتواند دلیل دیگر بروز مشکل باشدکه در شرایط آب و هوایی سرد، آب مخزن دمای خود را از دست داده و آب منبع سرد مبشود.

منبع انبساطنکات مهم در رفع مشکلات منبع انبساط

برای کارکرد صحیح مخزن انبساط و تأمین بالاترین سطح ایمنی، بسیار مهم است دستگاه به درستی نصب شود. موارد مهم نصب به شرح زیر هستند:
  • مخزن انبساط معمولاً روی ورودی آب سرد آبگرمکن نصب می‌شود.
  • باید به طور ایمن توسط براکت یا تسمه پشتیبانی شود.
  • شارژ هوا متناسب با فشار تأمین آب خانه تنظیم می‌شود.
  • پس از اتصال واحد، شیر آب گرم باید برای حدود 15 دقیقه باز شود تا هوا را از سیستم گرمایش خارج کند.
  • پس از نصب، بازرسی و نگهداری منظم از جمله بررسی بار هوا و همچنین تنظیم میزان فشار و موارد دیگر باید انجام شود.