بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی

سیستم های گرمایشی موتورخانه: (بویلر بخارآب گرم-سختی گیر-منبع انبساط-مبدل حرارتی- منابع کویلی و …)

برای مشاوره و استعلام قیمت تماس بگیرید.

تعریف تاسیسات

در دنیای امروز مهمترین چیز، تامین آسایش بشر است به همین دلیل نقش تاسیسات مکانیکی به عنوان جزئی از ساختمان ها که افراد به صورت روزمره با آن درتعامل می باشند غیرقابل انکار است.

تاسیسات مکانیکی  طور کلی به دو دسته کلی، صنعتی و ساختمانی قابل تقسیم می باشند.

تاسیسات مکانیکی صنعتی شامل بخش هایی چون انتقال آب، فاضلاب یا به صورت کلی انواع سیالات، تصفیه ی آب و فاضلاب، تولید انرژی از حرکت سیال و… می باشد، تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل بخش ها ی مختلفی هستند که عبارتند از:

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی:

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)،

تاسیسات گاز رسانی،

تاسیسات استخر(استخر، جکوزی، سونا)

تاسیسات آتش نشانی ( اعلام حریق، اطفاء حریق)،

تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان ( تاسیسات گازهای طبی)

تاسیسات سیستم های بخار،

طراحی و اجرا در تاسیسات پله برقی و آسانسور،

طراحی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره.

در ادامه برخی از این تاسیسات را شرح می دهیم.

نحوه ی کار تاسیسات گرمایشی و سرمایشی

امروزه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ، اهمیت بسیار بالایی در صنعت ساختمان ایفا می کنند. نحوه کار سیستمهای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بر این پایه استوار است که همیشه گرما از شیء گرمتر به شیء سردتر حرکت می کند همانطور که آب از سطح بالاتر به سطح پایین تر جریان می یابد.

دستگاه تولید کننده گرما با انتقال گرما به هوا باعث گرمتر شدن خانه می شود و بالعکس یعنی دستگاه تولید کننده سرما با حذف کردن گرما از هوا باعث خنک تر شدن خانه می شود. همچنین سیستم های کنترل هوا دارای سه جزءاصلی که شامل: منبع هوای گرم یا خنک، ابزار توزیع هوا(جهت گرم کردن یا خنک کردن) هوای اتاق ها و کنترل جهت تنظیم ترموسستات در سیستم های گرمایشی و سرمایشی می باشند.

انواع سیستم های تهویه

در ضمن کلیه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی دارای انواع مختلف سیستمهای تهویه نیز می باشند که عبارتند از:

الف) تهویه طبیعی: در تهویه طبیعی نیروهای حرارتی شناوری به علت اختلاف چگالی هوای داخل وبیرون، هوای بیرون را از طریق پنجره ها، درب ها، نورگیرها و هواکش ها به داخل ساختمان هدایت می کنند و

بالعکس یعنی هوای داخل را به خارج ساختمان هدایت می کنند.

ب)تهویه مکانیکی: تهویه مکانیکی از طریق تاسیسات فن ها ایجاد می شود، فن ها می توانند به طور مستقیم در پنجره ها یا دیوارها یا کانال های ورود و خروج هوا از اتاق نصب گردن.

پ) تهویه ترکیبی (مرکب): در تهویه ترکیبی (مرکب) از تهویه طبیعی همراه با تهویه مکانیکی (فن) جهت تامین میزان هوای مورد نیاز استفاده می گردد.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی، بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی در ساختمان به شمار می روند. مقدار بسیار قابل ملاحظه ای از انرژی به گرمایش و سرمایش اختصاص دارد. میزان انرژی مصرفی در خصوص تأمین آب گرم بهداشتی نیز در حدود ۱۶ درصد است که می توان به تقریب دریافت که حدود ۵۷ درصد انرژی صرف تأمین شرایط آسایش حرارتی و برودتی یک ساختمان می شود.

این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، تخمین دقیق بارهای حرارتی و برودتی، استفاده از سیستم های با راندمان بالا، به کارگیری انواع ابزارهای کنترل کننده میزان مصرف انرژی و در نهایت استفاده از انواع تجهیزات و مصالح کاهنده مصرف انرژی، امری متداول و اجباری است.

تاسیسات موتورخانه در ایران

متأسفانه در ایران، نه تنها در تعیین بارهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها دقت نمی شود، بلکه پایین بودن راندمان تجهیزات تأسیسات ساختمانی، بکار نگرفتن وسائل کنترل کننده و همچنین استفاده نکردن از کاهنده های مصرف انرژی مزید برعلت شده و بررسی های حاکی از بالا بودن انرژی مصرفی در خصوص گرمایش، سرمایش و تأمین آب گرم بهداشتی نسبت به کشورهای پیشرفته دارد، به گونه ای که میزان مصرف انرژی در ساختمان، ۴۰ درصد انرژی کشور را به خود اختصاص می دهد. آنچه در این مقاله مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است، معرفی روش هایی است که با اعمال آنها، راندمان و کارآیی این سیستم ها افزایش پیدا می کند

تخمین صحیح تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

تعیین سایز صحیح تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ساختمان های مسکونی، کلید مهمی برای رسیدن به شرایط مناسب آسایش داخل ساختمان و کاهش مصرف هزینه های اولیه و جاری این گونه سیستم هاست. هنگامی که میزان انرژی بالاتر از حد مورد نیاز تخمین زده می شود، میزان هزینه های اولیه افزایش یافته و به این طریق، راندمان کلی کاهش می یابد. لازم به ذکر است که این امر از طرف دیگر ، افزایش هزینه انرژی مصرفی را به دنبال خواهد داشت.

در شرایط آب و هوایی مرطوب، تخمین دقیق دستگاه ها اهمیت بیشتری می یابد. چرا که انتخاب دستگاه های بزرگ باعث کوتاهی فاصله زمانی روشن و خاموش شدن دستگاه ها شده و این امر کنترل اندک رطوبت را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر روشن و خاموش شدن مکرر و بسیار زیاد، باعث کاهش راندمان کل سیستم نظیر دستگاه های تهویه مطبوع، بویلر و پمپ و … شده و خرابی این گونه دستگاه ها را موجب خواهد شد.

در سیستم های هوایی استفاده از تجهیزات با ظرفیت های بالا موجب به کار گیری فن های بزرگتر و افزایش نشتی از کانال های هوا به واسطه افزایش فشار داخل کانال شده که این امر تأثیر بسزایی در افزایش مصرف انرژی و کاهش راندمان کلی دارد. همچنین انتخاب تجهیزات بزرگتر موجب افزایش مصرف انرژی در روزهای بسیار گرم تابستان و بسیار سرد زمستان می شود. که در این خصوص، آمارها نشان می دهد سیستم هایی ۵۰ درصد بزرگتر از حد مورد نیاز در حدود ۱۳ درصد مصرف انرژی بیشتری دارند.

انواع سیستمهای تاسیسات حرارتی و برودتی

  1. وقتی دستگاه حرارتی وبرودتی اختصاص به یک اطاق داشته باشد ، سیستم را با واحدهای محلی گویند . در مورد سیستم هیت پمپ لازم به توضیح است که دستگاه کاملا شبیه کولز گازی است با این تفاوت که توسط وسیله ای به نام معکوس کننده ، مسیر جریان ماده مبرد در تابستان و زمستان عوض می شود. قسمتی که در تابستان سرما ایجاد می کرد در زمستان گرما ایجاد خواهد کرد. به سیکل تبرید در کولرگازی مراجعه شود.  در سیستم منطقه ای گرمایش و سرمایش چند اطاق یا چند محل توسط یک دستگاه تامین می شود . هوای گرم ویا سرد تهیه شده توسط کانال کشی به اطاقهای مربوطه ارسال می شود. دستگاه زنت وسیله ای مانند کولر آبی به علاوه یک کویل گرمایی می باشد که کویل گرمایی توسط آب سیستم حرارت مرکزی هوا را گرم می کند . اساس کار دستگاه پکیجد در تابستان مانند کولر گازی است ولی در زمستان از گرمکن برقی یا گازی یا کویل گرمایی ممکن است اسنفاده نماید.
  2. در سیستم مرکزی آب سرد توسط چیلر و آب گرم توسط دیگ تولید می شود .

آب سرد یا گرم تولید شده به دو طریق مورد استفاده واقع می شود .

الف_ آب سرد یا گرم توسط پمپ بین کویل هواساز و چیلر با دیگ گردش می کند عبور هوا از روی کویل هواسازهوای سرد یا گرم تولید می نماید هوای تهیه شده توسط سیستم کانال کشی به اطاقها ارسال می شود.

ب_ آب سرد یا گرم توسط پمپ بین (( کویل فن کویلها)) و ((چیلر یا دیگ )) گردش می کند. فن کویلها در اطاقهای مختلف نصب شده اند هوای اطاق از روی کویل سر یا گرم فن کویل غبور کرده و سر یا گرم می شود .